Quinoa met preiringetjes

Wie zegt dat een lekker gerecht ingewikkeld moet zijn? Dit uiterst simpel te bereiden basisgerecht van quinoa valt in de smaak bij jong en oud en past bij heel veel groentengerechten.

Eigenlijk een allemansvriend, quinoa, bescheiden maar o zo voedzaam en -ik durf het bijna niet te zeggen- heel gezond. Dat wisten ze in Zuid-Amerika 5000 jaar geleden al. Daar werd quinoa ‘moeder der granen’ genoemd. Het bevat alle essentiële aminozuren (eiwitten) voor de mens en dan ook nog toevallig in de juiste verhouding. Da’s erg handig, vooral als je geen vlees eet.

voor 4 personen

300 g quinoa
1 prei
olijfolie om in te bakken
smakelijke olijfolie

beetje zout

Was de quinoa in een zeef. Doe met een ruime hoeveelheid water met wat zout in een pan en breng aan de kook. Proef na 8 minuten of de korreltjes beetgaar zijn. Zoniet, kook nog een minuutje door. Giet overtollig water af en laat de quinoa afgedekt rusten.

Was de prei. Om al het zand tussen de bladeren uit te krijgen snijd ik de stengel in de lengte vanaf de groenste kant in tot bijna op het eind. Dan kun je ‘m onder de kraan helemaal schoonspoelen zonder dat ie uit elkaar valt.

Schud het water er af en snijd prei in zo dun mogelijke ringetjes. Verhit wat olie in een koekenpan en fruit de prei 1 tot 2 minuten. Niet langer, dan wordt ie slap.

Schep de prei door de quinoa en voeg een beetje lekkere olijfolie toe. Klaar!

 

 

Reacties zijn gesloten.